Autor: Amira Radulescu, ICSS
Când auzi sintagma „Business & Competitive Intelligence „, te gândești la activităti “sub acoperire” și spionaj? Chiar dacă aceste imagini și asocieri ți-ar putea veni în minte, acestea sunt departe de realitate când vorbim despre Business & Competitive Intelligence. Contrar percepțiilor comune, în esența sa, Business & Competitive Intelligence (BI/CI) este utilizată de companii pentru a lua decizii strategice de afaceri. De fapt, aproximativ 90% din companiile Fortune 500 au o funcție de BI/CI implementată și nici una dintre aceste funcții nu se bazează pe scenarii de film.
Conceptul de Business & Competitive Intelligence devine din ce în ce mai cunoscut și mai utilizat dar începe să și provoace numeroase întrebări și comentarii în mediul de afaceri românesc. În majoritatea statelor de cultură anglo-saxonă, conceptul a fost primit și asimilat cu rapiditatea specifică societătilor deschise, în care un „instrument” nou de lucru și cu eficiență sporită este întotdeauna binevenit. În alte state, însă, cum este și cazul României, lipsa informațiilor, tangențele conceptuale cu lumea Intelligence-ului guvernamental sau asocierea nefericită cu spionajul industrial au făcut loc unor rezerve sau păreri critice în ceea ce privește acest domeniu.
Ce este Business & Competitive Intelligence (BI/CI)?
BI/CI este un proces de afaceri, în cadrul căruia se colectează, în mod legal și etic, date și informații despre întregul mediu de afaceri (clienți, competitori, tehnologii, etc.), acestea fiind apoi procesate, analizate și sintetizate în produse de Intelligence. Aceste produse sunt apoi diseminate, într-un mod cât mai eficient și sigur și în timp util, către diverse niveluri de decizie din companie. BI/CI este un instrument strategic cu o importantă capacitate predictivă în ceea ce privește schimbările din mediul de afaceri care ar putea afecta compania.
Origini BI/CI
BI/CI a împrumutat elemente și procese din spațiul științelor militare, din structurile de Intelligence guvernamental, din administrarea afacerilor, din marketing și statistică. Mai mult, ceea ce părea că reprezintă zonă de exclusivitate evidentă a Intelligence-ului american, în realitate își are geneza cu multe secole în urmă, în alte regiuni și zone culturale.( Mai multe detalii: Evoluția BI/CI )
Legal și etic în BI/CI – de unde apar îndoieli?
Cu toate acestea, există temeri sau confuzii care leagă domeniul Business & Competitive Intelligence de activități lipsite de etică sau chiar ilegale, asociindu-l mai degrabă cu spionajul industrial. BI/CI este o practică de afaceri etică și legală, spre deosebire de spionajul industrial care este ilegal. Din nefericire, articolele din presă despre practicile ilegale de culegere de informații utilizate de diverși indivizi sau acuzațiile de spionaj economic la adresa unor companii au contribuit la asocierea BI/CI cu astfel de activităti. În plus, reticența unor profesioniști ce activează în acest domeniu în a vorbi public și într-un mod cât mai transparent despre activitatea lor, în ce constă și în ce mod aduc valoare organizațiilor pentru care lucrează nu a contribuit nici ea, întotdeauna, la furnizarea unei imagini clare și pozitive a BI/CI. A păstra o doză de mister poate părea atractiv pentru cei care activează în acest domeniu sau este o obișnuință pentru cei cu origini în Intelligence guvernamental, dar, de cele mai multe ori, poate dăuna afacerilor.
Cod de Etică
Din cauza rezervelor și comentariilor enumerate mai sus, a devenit imperios necesară nevoia unor standarde de etică în activitatea de Business & Competitive Intelligence, iar SCIP (Strategic and Competitive Intelligence Professionals) a și elaborat un Cod de etică pentru Profesioniștii din CI:
- Să se străduiască să sporească recunoașterea și respectarea profesiei;
- Să respecte toate legile interne și internaționale in vigoare;
- Să declare de la început informațiile relevante legate de apartenența lor la domeniul CI;
- Evitarea conflictelor de interese în îndeplinirea atribuțiilor specifice;
- Pe durata exercitării atribuțiilor profesionale, să ofere clienților recomandări și concluzii oneste și realiste;
- Să promoveze acest cod de etică în cadrul companiei, dar și în exteriorul acesteia;
- Să respecte cu fidelitate politicile, obiectivele și procedurile operaționale ale companiei pe care o deservesc;
Sursa: https://www.scip.org/page/CodeofEthics
Dacă activezi în domeniul BI/CI și te confrunți cu situații care s-ar putea încadra într-o zonă „gri”, nefiind sigur dacă încalcă o graniță a eticii (de legal nu se mai pune problema), atunci un ghid foarte util ar putea fi sintetizat, conform lui Bonnie Hohhof în această simplă întrebare: „Te-ai simți confortabil să-ți vezi numele și relatarea faptelor tale, pe prima pagină a ziarului din orașul tău natal?”
Perspective
Astăzi, putem aprecia că domeniul Business & Competitive Intelligence (Informaţii pentru Afaceri) începe să primească tot mai multă atenţie comparativ cu trecutul recent sau îndepărtat. Luând în considerare mediul de afaceri în care companiile îşi desfăşoară activitatea, necesitatea folosirii activității de BI/CI devine din ce în ce mai evidentă, acestea conștientizând tot mai mult nevoia de a apela la acest tip de consultanță sau chiar la implementarea unei functii de BI/CI in interiorul lor iar profesia de Expert în Business & Competitive Intelligence (Informaţii pentru Afaceri) va deveni una importantă, care va sprijini managementul organizaţiilor în formularea celor mai eficiente mişcări tactice şi strategice în spaţiul concurenţial. (Curs Expert în Business & Competitive Intelligence).